زندگی نامه

زندگی نامه

 

آیت الله السید علی الحائریؒ فرزند  علامه سید ابوالقاسم لاهوری  اعلی الله مقامهما،درسال ۱۲۸۸ھ ق  چشم مبارک را به این جهان گشود،و وفات این عالم جلیل القدر سوم جمادی الثانی در سال ۱۳۶۰در لاهور  و مدفن این بزرگوار هم در شهر لاهور مزار  و عاشقان دلسو ختگان اہل بیت است که یکی از مکان های مقدس شیعه در لاهور بنام کربلا گامی شاہ کنار قبر پدر بزرگوار ایشان به خاک سپرده شد.

همانطوریکه گفته شد آیت الله العظمی  السید علی الحائریؒدرسال ۱۲۸۸ھ ق  در شهرلاهورچشم مبارک را به  جهان گشود،آموزش های ابتدائی و متوسطه را نزد پدرآموخت۔ سپس عازم کشور عراق شد۔واز محضر استادان زبده ونخبه همچون:

آیت الله العظمی میرزا محمد حسن شیرازیؒ.

آیت الله العظمی میرزا حبیب الله رشتیؒ.

آیت الله العظمی سید کاظم یزدی طبا طبائیؒ.

آیت الله العظمی محمد کاظم خراسانی.

استفاده شایسته ای کرد. بعد از بازگشت از عراق  برای تبلیغ  مذهب تشیع کارهای اساسی و زیر بنائی انجام داد.وبه تصنیف و تالیف بسیار علاقه داشت.ودر شهر های بزرگ شبه قاره هند سخنرانی ها کرده  است.مردم پنجاب وسند،برمه،آفریقا، مقلد او بوده اند.

در شهر لاهور علامه اقبال لاهوری یکی از ارادتمندان او بود از این رو وی بر جنازه علامه اقبال لاهوری  نماز گزارده است.

سخنرانی هایش هیجان بخش وپراز سوز وگداز بوده و تاثیر عجیب معنوی وروحانی بر مستمع داشته است.وبعضی اوقات در حالی که سخنرانی می کرد افراد فی المجلس به مذهب تشیع می گرویدند.چنان که یک باردر شهر لاهور در زبان اُردو درباره موضوع تقیه سخنرانی می کرد، ودر بین سخنرانی سه نفر از جا برخاستندواعلام کردند که به مذهب تشیع پیوستند.

*وی درمقابل ادعای نبوت میرزا غلام احمد قادیانی متوفی ۱۹۰۸ بسختی ایستادگی کرد.میرزا در کتاب های مختلف خود در مورد علامه حائریؒ کلمات بی جا به کار برده بود.

جای تاسف است که یکی از نویسنگان بنام عبدالحمن مبشر احمدی از  فرقه ضاله احمدیه در کتاب برهان بدایت جلد ۱ صفحه ۳۰۰  آیت الله السید علی الحائریؒ را به چیزی نسبت داده است که حقیقت ندارد.یعنی این که علامه ؒ در سخنرانی خود در خوابگاہ  پزشکی لاهور در سال ۱۹۱۸ واقعه شق الصدور را بیان کرده است ،وآن را مورد تائید قرار داده است.حاشا وکلا۔

 

نویسنده: حجة الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن عسکری نقوی دامت برکاته




:: موضوعات مرتبط: آیت الله سید علی الحائری , ,
:: برچسب‌ها: لوامع , التنزیل , و , سواطع , التاویل , لاهوری , ابوالقاسم , تفسیر , قرآن , کریم ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : سید حسین نقوی
تاریخ :
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: